
Reflecterend naar mijn waardevolle tijd als vrijwilliger bij de Voedselbank, vond ik het weer tijd worden voor maatschappelijke betrokkenheid. Ik besloot dan ook om weer op zoek te gaan naar passend vrijwilligerswerk. Wel wilde ik het vrijwilligerswerk laten aansluiten op mijn roeping, namelijk arbeidsmarktintegratie.
Een uitgebreide zoektocht bracht mij al snel bij JINC. JINC werd in 2003 opgericht als initiatief tegen armoede en het verval in Amsterdam Nieuw-West. In de daaropvolgende jaren is JINC uitgegroeid tot een landelijke organisatie met meer dan 850 partners in het bedrijfsleven en het onderwijs. Het belangrijkste: Ze bereiken ruim 63.500 jongeren per jaar (www.jinc.nl).
JINC helpt jongeren op weg naar werk en dat begint met de juiste studiekeuze. Zodoende hebben zij een traject opgezet genaamd “Carrière Coach”. Iedere coach wordt gematched met een viertal studenten in het laatste jaar van hun Voorbereidend onderwijs. De doelstelling is om mogelijke desoriëntatie op te heffen, studie(keuze)s inhoudelijk inzichtelijk te maken en bovenal te concretiseren.
Kortom, een passende aansluiting in de meest brede zin van het woord. We zijn recent dan ook van start gegaan en wel op een heel bijzonder locatie. Namelijk mijn oude school, het Broekland college te Hoensbroek. De locatie was anders, echter was de ziel nog voelbaar. Het traject duurt tot februari 2023, aansluitend zullen de studenten uitstromen naar een passende vervolgopleiding.

Start administratieve leerfabriek ISDBOL | 2022
ISD BOL heeft een lange historie als het gaat om het plaatsen van eigen cliënten op een werkervaringsplek, met name bij de backoffice. Op deze afdeling worden de post- en archiefwerkzaamheden gecombineerd met administratieve ondersteuning, oftewel een administratieve hotspot. In de loop der tijd is gebleken dat de inzet van deze werkervaringsplekken een positief effect heeft. Zo draagt het op een positieve manier bij aan de motivatie van klanten en leidt dit bij een groot deel van de deelnemers tot uitstroom naar een reguliere baan. Reden voor ons om te starten met een administratieve leerfabriek.
De doelstelling van de administratieve leerfabriek is het vergroten van de kans om toe te treden tot de arbeidsmarkt. Dit hoeft niet per se uitstroom naar een administratieve baan te zijn. In de administratieve leerfabriek leren klanten namelijk naast de administratieve taken ook om weer in een werkritme te komen, contacten te leggen en krijgen ze een boost in zelfvertrouwen. Een eerdere klant vertelt hoe een werkervaringsplek hem heeft geholpen.
“In 2017, tijdens een periode van werkloosheid, mocht ik hulp ontvangen van ISD BOL. Men erkende mijn competenties en stelde mij in de gelegenheid om een werkervaringsplek (WEP) te betrekken, en wel binnen hun eigen organisatie. Deze WEP heeft uiteindelijk bijgedragen aan een effectieve overbrugging van mijn afstand tot de arbeidsmarkt. De daaropvolgende baan resulteerde zelfs in een vast contract.”
Een vast contract is niet zijn enige behaalde succes. In 2015 was hij namelijk begonnen met het schrijven van een boek over arbeidsmarktintegratie. Na zijn werkervaringsplek en de daar opgedane ervaringen werd zijn boek in 2019 gepubliceerd.
“In 2019 werd mijn boek uiteindelijk gepubliceerd. Dit moment heb ik dan ook mogen vieren met ISD BOL en tijdens deze gelegenheid werd er een nieuw zaadje geplant. Na de completering van mijn boek in 2018 beschikte ik namelijk over ontzettend veel arbeidsmarktinformatie. Dusdanig dat ik in staat was om een nieuw model te creëren. Het zogenaamde Integratie Prognose Model was geboren. De daaropvolgende stap was de integratie van het model in een traject, en deze nieuwe trajectvorm mocht ik bij ISD BOL uitvoeren in de vorm van een pilot.
We mogen stellen dat het een succesvolle pilot was, variërend van de administratieve werkbaarheid van de rapportages tot de gerealiseerde uitstroom.
Ik ben dan ook ontzettend dankbaar voor de erkenning die ik destijds in 2017 heb mogen ontvangen, en al het moois wat daaruit is voortgekomen. Inmiddels ben ik jaren verder en heb ik mijn roeping gevonden, waarbij ISD BOL in het fundament staat gegraveerd.”
Inmiddels is de eerste kandidaat in onze administratieve leerfabriek gestart. We doen ons best om haar en nog meer klanten goed te helpen en begeleiden, zodat we hopelijk nog meer van deze mooie succesverhalen kunnen delen.

Interview Trajectum Hoge School Utrecht | 2021
Van basisschool tot het hbo, Marco Mostert ziet mensen worstelen met hun boeken. Zo was hij vroeger ook. Tot hij ontdekte wat studeren gemakkelijk maakte en de ene na de andere opleiding afrondde. Mostert is arbeidsintegratieadviseur en schrijver. Zijn boek Succesvol Studeren kwam in augustus uit. Het plezier in het oplepelen van technieken en tips spat ervan af.
De meeste mensen hebben een IQ van ongeveer 100. Maar of je een succesvolle student bent hangt af van je karakter, je aanpak, je studeerkamer, je voeding, je stoel, je drugs en nog veel meer. Mostert verzamelde alles wat hij erover kon vinden, schreef het op in een boek en stuurde het naar een uitgever. Inmiddels is de eerste recensie zonder meer positief en noemt het een ‘interessant hulpmiddel’ voor studenten.
Mostert komt in een keurig Italiaans pak de hal van Padualaan 101 binnenlopen en hoeft geen koffie. Hij spreekt zacht en netjes, stelt veel wedervragen en brengt een tas vol cadeautjes mee.*
Waarom heb je dit boek geschreven? Was er niet genoeg op de markt?
‘Ik heb geen marktonderzoek gedaan. Ik wist dat niemand zijn boek zo zou opbouwen als ik. Misschien is dat wat arrogant van me. Maar ik deel graag mijn kennis en wilde graag jongeren helpen die moeite hebben met studeren. Een boek is een mooi middel, je kunt als een soort coach met iemand op de bank gaan zitten.’
Studeerde je zelf gemakkelijk?
‘Toen ik ermee begon was het een drama. Ik had een lastige thuissituatie en gaf mijn opleiding de laatste prioriteit. Ik haalde mijn tentamens niet en stopte met studeren. Jaren later probeerde ik het weer. Deze keer ploeterde ik zes maanden en vond ik een goede manier. Daarna ben ik nooit meer opgehouden met studeren, zo leuk vind ik het. Ik doe de ene na de andere opleiding, veel in de richting van arbeid en organisatie. Als ik het niet kan betalen volg ik deelmodules. In de afgelopen tien jaar werd ik er steeds beter in.’
Je boek bevat meer dan vijftig tips. Welke maakten voor jou het verschil?
‘De belangrijkste is: accepteer dat een opleiding concessies vergt. Je kunt niet verlangen dat je je sociale leven op dezelfde manier voortzet als vroeger, wanneer je studeert. Ik was gewend mijn vrienden meerdere avonden per week te zien. Nu zie ik ze in het weekend. Een druk sociaal leven is onverenigbaar met een studie. Vanuit mijn optiek.
De tweede tip is: kies iets waar je zin in hebt. Hou geen rekening met de arbeidsmarkt, want als je doet wat je interessant vindt voelt elke stap prettig en komen er vanzelf onverwachte successen. Als je niet weet wat je wilt moet je een loopbaanonderzoek doen. Dat heeft mij geholpen destijds. Ze zouden die onderzoeken al met kinderen in groep 7 moeten doen, als je het mij vraagt, en niet pas in de laatste klas van de middelbare school.
De laatste gouden tip: wees serieus. Denk niet: Ach, ik doe dit wel even. Nee, ga efficiënt met je tijd om, creëer de ideale omstandigheden en benader elk uur dat je studeert doelgericht.’
Dus niet eventjes met een studieboek in de kroeg met een latte tegenover een vriend?
‘Dat werkt voor mij niet. Maar ieder mens is uniek. Voor jou kan het werken: de kroeg, een latte, desnoods wierook of klassieke muziek. Ik reik je in mijn boek de variabelen aan en jij bent degene die kiest.’